Wat is de relatie tussen tanden en tandvleesgevoeligheid?

Waarom doet uw tandvlees pijn?

Tandvleespijn en -gevoeligheid kunnen te wijten zijn aan een onderliggende tandinfectie. Deze gevoeligheid kan ook leiden tot tandpijn, wat het erg oncomfortabel maakt voor de patiënt. Lees dit artikel om meer te weten over de relatie van relation Tgevoeligheid voor tandvlees en wat u in dergelijke scenario's moet doen.

Verandering van mondwater?

Hou je van de smaak van muntachtige frisse adem? Je kunt jezelf voorbereiden op een zere mond als je overdag mondwater drinkt. Dit komt omdat bepaalde goederen zuren bevatten, die tanden die al gevoelig zijn, verergeren. Het antwoord is simpel: Spoelen kan slechts één of twee keer per dag worden gedaan. Als u nog steeds gevoelig bent, praat dan met uw tandarts over fluoridespoelingen die neutraal zijn of de blootstelling verminderen, en welke ingrediënten u moet vermijden. Vraag uw tandarts om een ​​goede mondspoeling om schade direct of indirect te voorkomen.

Consumptie van zure voedingsmiddelen

Kan geen genoeg krijgen van tomaten, citrus, vruchtensappen en ander voedsel om van te watertanden? Je tanden kunnen dat. Wanneer u te veel zure voedingsmiddelen en dranken consumeert, loopt u het risico de buitenste laag van uw tanden, ook wel glazuur genoemd, aan te tasten en de zachte laag eronder, bekend als dentine, bloot te leggen. wil niet om je geliefde taarten op te geven? Snijd na het eten het zuur af met een stukje kaas of een glas melk. Vergeet niet om eenvoudig met water af te spoelen om eventuele verborgen voedseldeeltjes te verwijderen die kunnen leiden tot gevoeligheid van het tandvlees vanwege de constante ophoping ervan.

Tandpasta's en tandbleekmiddelen

We willen allemaal een stralende lach, maar tandbleekmiddelen en sommige soorten tandpasta met op peroxide gebaseerde bleekmiddelen kunnen tanden irriteren. Als u echter stopt met het gebruik van het product, verdwijnt het gevoel meestal. Wil je weten wat voor jou de beste keuze is? Raadpleeg uw tandarts voor elk type tandenbleekprocedure.

Thousens van kleine buisjes lopen door de wortels van je tanden, caprikkelende sensaties (warm, koud, zoet) naar de pulp, een zenuw a centrum. De zaden zijn meestal verborgen onder het tandvlees. Als u echter parodontitis heeft, trekt de laag weg van uw tanden, waardoor de blootliggende wortel zichtbaar wordt. Terugtrekkend tandvlees heeft hulp nodigstandpunt van een tandarts, dus maak een afspraak met de uwe.

Te veel moeite bij het tandenpoetsen

Het tandvlees trekt weg van de tandwortels als u te hard poetst of geen zachte borstel gebruikt. Dit zal je glazuur afbreken en je dentine (geel) blootleggen. de tiAlle buisjes (blauw) die ervoor zorgen dat warme, koude en zoete voedingsmiddelen de tandzenuwen kunnen aantasten, worden dentinegaatjes genoemd. Oh nee!

Tandheelkundig werk dat onlangs is gedaan

Het lijkt niet eerlijk, maar het in goede staat houden van je parelwitte tanden met dagelijkse tandartsafspraken kan vaak lastig zijnniet jij. Tandgevoeligheid kan worden veroorzaakt door het reinigen van tanden, nieuwe kronen, tandrestauraties en wortel, schaven. Praat met uw tandarts als u zich hier zorgen over maakt tijdens een procedure of als het daarna aanhoudt.

Gebarsten tanden

Afgebroken en beschadigde tanden mHet kan worden veroorzaakt door het kauwen op ijs, het bijten in harde snoepjes of het hebben van grote vullingen. Wanneer je op een gebroken tand kauwt, kan de zenuwrijke pulp diep van binnen geïrriteerd raken. Een scheur kan ook geïnfecteerd raken met bacteriën, wat resulteert in ontstekingen en verhoogde pain.

Het klemmen of malen van de Molars

De meest vitale stof in je lichaam is tandglazuur, maar het is niet bestand tegen de kracht van klemmen of knarsen. Beide ogenschijnlijk onschuldige gewoonten zullen na verloop van tijd het glazuur wegslijten, waardoor de zenuwen in gevaar komen. mondhguards, levensstijlverbeteringen en dieetaanpassingen kunnen ook helpen om slijtage te verminderen.

Verval van de tanden

De wortel van uw tand wordt blootgesteld aan verschillende irriterende stoffen als het bederf ontwikkelt, zoals warm, koud, snoep en zelfs lucht. Zorg voor een goede mondhygiëne, eet goed en bezoek regelmatig uw tandarts om tandbederf tegen te gaan en uw gebit in topconditie te houden.

LAATSTE OPMERKING:

Praat altijd met uw tandarts over de oorzaak van uw gevoelige tanden. Mogelijk moet u nog een paar aanpassingen aan uw mondhygiëne aanbrengen om uw parelwitte tanden te verbeteren. Vergeet nooit eens in de zes maanden naar uw tandarts te gaan voor gebitscontrole. Tandvleespijn en tandvleesgevoeligheid zijn onderliggende oorzaken van ernstige parodontale problemen die zo vroeg mogelijk moeten worden aangepakt.

Wat veroorzaakt gevoeligheid in tanden?

Gezonde voeding voor gezonde tanden