Waarom heb je tandgaten?

6 mogelijke oorzaken en 3 oplossingen naar tandhiaten

Ben je ooit in een situatie geweest waarin je niet zelfverzekerd kon glimlachen? Als je antwoord ja is, is het tijd om de afstand te verkleinen. Nee, u hoeft geen beugel te krijgen, maar voordat we naar al uw keuzes kijken, laten we eerst meer te weten komen over de ruimte tussen uw tanden.

Diasteem, of een spleet tussen de tanden, kan overal in de mond voorkomen. De afstand tussen de bovenste voortanden is het duidelijkst. Diasteem kan zowel kinderen als volwassenen treffen, maar openingen in de tanden van kinderen kunnen sluiten zodra hun blijvende tanden doorkomen. Het is niet schadelijk en vereist geen medische behandeling. Velen die er zich bewust van zijn voor cosmetische doeleinden, kunnen daarentegen de afstand verkleinen of verkleinen.

Tanden hiaten: Wat veroorzaakt hen?

Diasteem wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren in plaats van een enkele oorzaak. De volgende zijn zes typische oorzaken van tandhiaten:

• Diasteem kan in families voorkomen.

Als iemand in uw familie een spleet tussen de tanden heeft, heeft u er waarschijnlijk ook een. Als je tanden te kort zijn in vergelijking met de grootte van je kaakbot, krijg je afstand. Kaakbeen- en tandverhoudingen zijn nu genetisch bepaald, waardoor diastema een genetische aandoening is. Het is niet ongewoon om diastemas in gezinnen te zien.

Sommige mensen kunnen tanden hebben die ontbreken of kleiner zijn dan anderen. Als dit het geval is, kan diastase optreden. Dit gebeurt meestal in de tanden aan weerszijden van de bovenste voortanden. Als de bovenste laterale snijtanden ontbreken of een kleine maat hebben, kan er een opening tussen de twee voortanden ontstaan.

• Labiale stukje is te groot

Is het niet verwarrend? De labiale frenum is een stukje weefsel dat van de binnenkant van de bovenlip naar het tandvlees achter de bovenste voortanden loopt. Er ontstaat een afstand tussen de twee voortanden als dit weefsel groter is dan gemiddeld.

Sommige tanden kunnen migreren als de tandvleesziekte vergevorderd is. Dit komt omdat de ontsteking veroorzaakt door tandvleesaandoeningen het bot dat de tanden beschermt, zal beschadigen. De tanden kunnen hierdoor los gaan zitten, waardoor er een spleet ontstaat.

Lippen likken, duimzuigen en tongstoten zijn allemaal kinderlijke gedragingen die de voortanden onder druk kunnen zetten. Hierdoor komen de tanden naar voren en ontstaat er een spleet tussen de voortanden.

• De onjuiste slikreflex

De tong drukt tegen het gehemelte terwijl je slikt. Dit is de natuurlijke reflex van het slikken. Bij het slikken drukken sommige mensen echter hun tong tegen hun voortanden. De voortanden zouden naar voren schuiven door de herhaalde druk, waardoor er een opening tussen hen ontstaat.

Behandeling voor tandhiaten:

De volgende zijn enkele van de meest populaire behandelingskeuzes voor tandhiaten:

1. Een beugel:Een beugel is een populaire orthodontische oplossing om openingen tussen de tanden te dichten. Ze oefenen druk uit op de tanden en verplaatsen ze na verloop van tijd naar de juiste positie. Dit draagt ​​bij aan het verkleinen van de kloof. Als het echter om eten gaat, zijn deze onaangenaam en beperkend. Ze zijn erg opvallend en zichtbaar, waardoor mensen zich ervan bewust kunnen worden.
  1. Tandafstandsbanden:Dit zijn dunne, elastische elastiekjes die identiek zijn aan de ligaturen die orthodontisten gebruiken tijdens orthodontische zorg. Om de band te gebruiken, wikkelt u deze om de tanden waar u de afstand tussen wilt verkleinen. Er wordt gezegd dat de druk op de tanden helpt om de kloof te dichten door de tanden dichter bij elkaar te brengen. Tandspleetbanden kunnen, ondanks hun eenvoud en effectiviteit, ernstige gevolgen hebben.
  1. Duidelijke aligners:Als je een afstand tussen je tanden wilt verkleinen zonder een beugel te gebruiken, zijn clear aligners de beste optie. Dit zijn op maat gemaakte transparante bakjes die je eenvoudig kunt verwijderen en in je mond passen. De doorzichtige aligners oefenen lichte druk uit op uw tanden, waardoor ze in hun juiste positie komen. De kloof zal eindelijk worden gevuld. Een van de belangrijkste voordelen van direct aligners is dat er geen voedsellimieten zijn. Je kunt alles eten wat je wilt; haal ze er gewoon uit, eet, borstel en vervang ze.

Duidelijke aligners vs. tandenkloofbanden

Tandkloven lijken een handige optie; ze kunnen echter leiden tot blijvende tandschade. Het zou kunnen bijdragen aan de behoefte aan andere orthodontische zorg in de toekomst. Om het botweg te zeggen, dit is niet het type tandgatbehandeling dat u wilt.

Clear aligners zijn daarentegen een veilige en comfortabele keuze. Ze hebben effectieve resultaten en veroorzaken geen schade aan uw tanden.

SLOTOPMERKING:

Tandgaten kunnen eenvoudig worden gedicht door middel van verschillende tandheelkundige procedures. Als u last heeft van tandkloven, wordt u geadviseerd een orthodontist te bezoeken, die u de beste behandeling voor het dichten van tandkloven zal voorstellen.

Duidelijke aligners. Gemakkelijk te dragen, gemakkelijk te verwijderen

Lijn uw tanden uit, orthodontisch