Mondgezondheid bij atleten

Waarom atleten extra voor hun mondverzorging moeten zorgen

Mondzorgproblemen bij atleten

Serieuze atleten zijn constant op zoek naar manieren om een ​​voordeel te behalen ten opzichte van hun rivalen. Dit houdt meestal in dat ze de beste hulpmiddelen gebruiken, ijverig in hun eigen tijd werken en de voedingsstoffen hebben die hun lichaam nodig heeft om op hun best te presteren. Na een intensieve training met een van de verschillende vormen van sportdrank, is het tanken van het lichaam een ​​ander aspect van de routine van een serieuze sporter.

Hoewel sportdranken worden gepromoot als een essentieel onderdeel van de levensstijl van een atleet, zou je geschokt kunnen zijn om te horen dat het belangrijkste ingrediënt in de meeste sportdranken suiker is – en veel ervan. Vier van de meest populaire sportdranken bevatten meer suiker dan een grote reep.

Dat wil niet zeggen dat sportdranken geen goede keuze zijn voor atleten, maar ze zijn het beste voor extreme, intensieve atleten die moeten opfrissen na een lange training, training of wedstrijd. Hoewel ze heerlijk zijn, zijn deze dranken niet altijd nuttig voor jeugd- en middelbare schoolatleten. En de hoeveelheid suiker die erin zit, is voor niemand goed.

De hoeveelheid suiker in energiedrankjes voor sport en hun impact op de tanden en het tandvlees van een atleet zijn de gemeenschappelijke noemers, ongeacht wie ze consumeert. Hoewel tanden een atleet niet helpen bij het rennen, schaatsen, springen, trappen, slingeren of uitvallen, kan de mondgezondheid het hele lichaam aanzienlijk beïnvloeden.

Niet genoeg water drinken naast sportdranken is een manier om een ​​slechte mondgezondheid te krijgen. Een ander probleem is dat u niet goed voor uw tanden zorgt, hetzij door goed te poetsen en te flossen, hetzij door een gebitsbeschermer en een geschikt hoofddeksel te dragen tijdens wedstrijden.

Wat is de impact van een slechte mondgezondheid op atleten?

Zelfs als ze zich regelmatig wassen en flossen, hebben professionele atleten enkele van de ergste mondgezondheidsproblemen. Volgens een studie gepubliceerd in het British Dental Journal door het UCL Eastman Dental Institute, hadden topsporters, zoals Olympiërs en professionele atleten in 11 sporten, tandverlies, tandvleesrecessie en zuurdegradatie.

Het onderzoek ondervroeg 352 topsporters en vroeg hen hoe ze voor hun tanden zorgden. De overgrote meerderheid van de atleten poetst volgens het onderzoek twee keer per dag hun tanden, flost, rookt niet en gaat regelmatig naar de tandarts. Desalniettemin onthulde een routinematig tandheelkundig onderzoek van alle atleten het volgende:

  • Onbehandeld tandbederf werd gevonden bij bijna de helft van alle ondervraagde topsporters.
  • De meerderheid van de atleten had tandvleesontsteking, wat een vroeg teken is van tandvleesontsteking, en ongeveer een derde van hen gaf toe dat hun mondgezondheidsproblemen hun training of succes hadden beïnvloed.

Dus, als uw mondhygiëne aan boord is, wat veroorzaakt dan uw gebitsproblemen?

Sportdranken, sportrepen en energiegels zijn de drie producten. Concreet zei 87 procent van de ondervraagde atleten dat ze dagelijks sportdranken consumeren, terwijl 59 procent en 70 procent zeiden respectievelijk sportrepen en energiegels te eten. De studie bevestigde dat atleten die deze dagelijks eten zonder extra tandheelkundige voorzorgsmaatregelen te nemen, een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van mondgezondheidsproblemen.

Sportdranken:

Aangezien vier van de meest populaire sportdranken meer suiker bevatten in een enkele fles van 20 ounce dan een typische reep, kunnen de effecten op je tanden ernstig zijn als je niet voorzichtig bent. Gatorade, dat eigendom is van PepsiCo, heeft 34 gram suiker in een fles van 20 ounce, ongeveer een derde van de dagelijks aanbevolen suikerinname.

We raden niet aan om te stoppen met het drinken van sportdranken tijdens trainingen of wedstrijden. Toch is het essentieel om je bewust te zijn van wat je eet, vooral omdat het de algehele mondgezondheid van een atleet beïnvloedt. Om deze reden moet u aandacht besteden aan enkele van de adviezen en suggesties in dit artikel. Het is ook waarom water – ja, goede oude H2O – verreweg de beste sportdrank is, of het nu de enige vloeistof is die een atleet kan consumeren of niet.

Mondgezondheidsproblemen en hoe ze ontstaan

Iedereen begrijpt dat suiker slecht is voor je tanden, maar weet je ook waarom? Of welk effect het op hen heeft?

Hoewel suiker slechts een deel van de puzzel is voor een slechte tandgezondheid, is het een cruciale. In wezen is de mond een strijdtoneel voor bacteriën. En hoewel dit misschien een beetje grof lijkt, zijn niet alle bacteriën slecht.

Wanneer suiker, zoals de suiker die wordt gebruikt in sportdranken, sportrepen en energiegels, in contact komt met één vorm van mondbacteriën, produceert het zuur. Demineralisatie is een mechanisme waarbij het zuur mineralen uit het tandglazuur haalt. Emaille beschermt de tanden door te fungeren als een beschermende coating. Het houdt je tanden helder en beschermt ze tegen warme en koude temperatuurschommelingen en tandbederf.

Het goede nieuws is dat tandvleesaandoeningen altijd kunnen worden teruggedraaid als ze vroeg worden opgemerkt. De parodontale aandoening kan verstrekkende gevolgen hebben voor onze algehele gezondheid als we deze niet vroeg genoeg ontdekken. Slechte adem, tandverlies, gevoelige tanden en ongemak bij het kauwen zijn er maar een paar. Dan zijn er de meer ernstige bijwerkingen: hormonale verschuivingen, een verhoogd risico op diabetes en hartproblemen. Tandvleesreiniging, meestal door een tandarts, en het combineren van een waterflosser met tandplakverwijderend mondwater in de mondverzorgingsroutine zijn twee veelvoorkomende manieren om vroege tandvleesaandoeningen om te keren.

Het effect van mondgezondheid op atletische prestaties

Gelooft u dat mondgezondheid geen invloed heeft op atletische prestaties? Heroverweeg je plaats. We hebben het niet over het verliezen van een beurt in een hockeywedstrijd omdat je een hoge prik in je mond had en bloedingen moest voorkomen. Een bezoek aan de tandarts zal daarvoor zorgen.

  1. De staat van het gebit heeft invloed op de rest van het lichaam. Een slechte mondgezondheid kan een cascaderend effect op het lichaam hebben.
  2. Mondgezondheid heeft invloed op de lichamelijke gezondheid en kwaliteit van leven. Geestelijk welzijn is een ander groot struikelblok voor uitmuntend atletisch succes. Om boven de concurrentie uit te stijgen, moeten atleten psychologisch veerkrachtig zijn, in staat om slechte pitches, foute shots of zacht spel af te schudden.
  3. Problemen met slapen. Het lichaam van een atleet heeft slaap nodig om te herstellen en gebitsproblemen kunnen een aanzienlijk effect hebben op het slaappatroon.
  4. Er zijn ernstige gezondheidsproblemen. Parodontitis, zoals eerder vermeld, kan aanzienlijke schade aan uw lichaam toebrengen. Het kan de kans op het krijgen van een hartaandoening, een beroerte of het ontwikkelen van diabetes vergroten. Deze kunnen zelfs de meest toegewijde en goed geconditioneerde atleten treffen.

Hoe kunnen atleten tandbederf en mondgezondheidsproblemen voorkomen?

  1. Suiker moet worden weggespoeld met water.
  2. Borstel dagelijks.
  3. Tabak mag niet worden gekauwd.
  4. Zorg ervoor dat je een gebitsbeschermer op hebt.
  5. Alsjeblieft niet roken.
  6. Bezoek dagelijks de tandarts. Iedereen kan minstens twee keer per jaar, of eens in de zes maanden, een tandarts zien voor regelmatige reinigingen en controles. Mensen met mondgezondheidsproblemen kunnen er baat bij hebben om elk kwartaal naar de tandarts te gaan.

Gebitsbeschermers: bescherm je tegen je sleur

De link tussen diabetes en mondzorg