Leeftijd en zijn invloed op tanden

Leeftijdsveranderingen in tanden

Auteur: Dr. Siri P.B.

Zoals we allemaal weten, is leeftijdsverandering een fysiologisch proces in het menselijk lichaam. Naarmate we ouder worden, vertonen zelfs onze tanden verschillende leeftijdsgerelateerde veranderingen. Meer dan 50 procent van de bevolking die ouder is dan 50 jaar, komt iets tegen dat bekend staat als – “Niet-carieuze cervicale laesies”. Dit is de meest voorkomende aandoening die wordt gezien als de leeftijd van de mens. Dergelijke laesies treden op door andere oorzaken dan microbiële/cariësactiviteit.

Laat ons weten wat de leeftijdsveranderingen zijn in tanden en hun klinische manifestaties en nog veel meer.

Beginnen met,

uitputtingsslag

Dit type leeftijdsveranderingen manifesteert zich als verlies van buitenste (tips en top/occlusale/kauwvlakken) en proximale oppervlakken van de tanden, wat glazuur wordt genoemd. In de meeste ernstige gevallen wordt de onderliggende gevoelige tandlaag, dentine genaamd, blootgelegd. Wanneer dentine wordt blootgesteld aan de mondholte, klaagt de patiënt over ernstige gevoeligheid. Het treedt op als gevolg van het op elkaar klemmen van de tanden, een onjuiste beet, stressfactoren enz.

Slijtage

Het is de aandoening waarbij het cervicale deel van de tanden wordt aangetast. Cervicale deel is het gebied van de tand dicht bij de tandvleesrand/gingiva. Naarmate we ouder worden, zijn de krachten die inwerken op de voor- en voorkant van de tanden veel schadelijker dan de krachten die op de achter-/linguaaloppervlakken van de tanden werken. Dit type leeftijdsveranderingen vindt plaats aan de voorkant / voorkant van de tanden. De voorste oppervlakken hebben relatief minder botstructuur dan de linguale oppervlakken van de tanden. Het dikkere bot achter de tanden weerstaat de krachten en beschermt de tand. Slijtage treedt op als gevolg van een onjuiste poetstechniek, meer kracht die wordt uitgeoefend tijdens het poetsen, klemmen van de prothese of door schurende inhoud in een tandpasta.

abfractie

Het is weer zo'n leeftijdsverandering waarbij een wigvormig verlies van tandstructuur optreedt nabij het cervicale gebied van de tanden. In ernstige gevallen kan dit leiden tot blootstelling van de onderliggende tandlagen en blootstelling van de pulpa.

Erosie

Dit is een ander soort niet-carieuze cervicale laesie. De reden kunnen extrinsieke factoren of intrinsieke factoren zijn. Extrinsiek omvat veranderingen in het milieu, veranderingen in het dieet, zoals van citrusvruchten en sappen, koolzuurhoudende dranken, zure snoepjes met fruitsmaak, gebeitst voedsel. Intrinsieke factoren zijn onder meer gastro-oesofageale refluxziekten, anorexia nervosa, herhaaldelijk braken, zwangerschapsziekte, chronisch alcoholisme.

Bericht om mee naar huis te nemen

Door de leeftijdsveranderingen in een vroeg stadium op te merken en de laesies zo vroeg mogelijk te laten behandelen, kunnen complexe behandelingsmodaliteiten worden voorkomen. Kennis van dergelijke laesies is minder onder de bevolking. Er is meer begeleiding nodig om de ouderen die met deze laesies worden geconfronteerd, voor te lichten. Regelmatig bezoek aan een tandarts kan helpen bij een vroege diagnose en behandelingsplanning.