Kan een slechte mondhygiëne het risico op COVID-19-infectie vergroten?

Al jaren is de tandarts zich bewust van de directe verbinding tussen de mond en het lichaam, en velen geloven dat de mond de spiegel is van iemands gezondheid. Deze verbinding is wederzijds; bij een slechte systemische gezondheid reageert de mond vaak met ontsteking, xerostomie, parodontitis en toegenomen bederf. Wanneer we bepaalde medicijnen nemen of hormonale veranderingen ondergaan, weerspiegelt onze mond dit. Bovendien worden veel voedingstekorten en gastro-intestinale aandoeningen voor het eerst in de mond gediagnosticeerd, waarbij velen geloven dat de mond een verlengstuk is van het maagdarmkanaal. Met dit gezegd zijnde, wordt de verbinding tussen de mond en het lichaam vaak genegeerd of vergeten. Velen van ons behandelen de mond als één geheel en proberen mondaandoeningen te behandelen zonder na te denken over de gevolgen voor het lichaam, of dat deze in plaats daarvan door een systemische ziekte kunnen worden veroorzaakt. Tandartsen maken zich ook vaak schuldig aan het concentreren op uiterlijke schoonheid en gezondheid, in tegenstelling tot interne gezondheid (en dus schoonheid). Met de pandemie waarin we ons bevinden, is het belangrijk om patiënten holistisch te behandelen en het aantal orale bacteriën te verminderen, niet alleen om een ​​gezonde mond te behouden, maar ook om een ​​gezond lichaam te behouden.

Op de 30th van januari identificeerde de Wereldgezondheidsorganisatie een nieuw virus, SARS-CoV-2, als een wereldwijde noodsituatie en drong aan op onmiddellijke vergrendeling om het risico van overdracht van dit dodelijke virus te verminderen. Het leek alsof het publiek nieuwe en prachtige dingen ontdekte in hetzelfde tempo als wetenschappers, aangezien dit nieuwe organisme alle grenzen bleef tarten. Een ding dat abnormaal opviel, was van wie het virus het slachtoffer werd, waarbij het virus een zekere affiniteit had met mensen met diabetes, hoge bloeddruk, hartaandoeningen, zwaarlijvigheid en / of hartaandoeningen. Bovendien was de gemiddelde leeftijd van patiënten die ernstige complicaties ontwikkelden 69 jaar oud, waarbij de ouderen van onze populatie kwetsbaarder werden geacht voor het ontwikkelen van complicaties door COVID-19. De complicaties die vaak worden geassocieerd zijn acuut respiratory distress syndrome, longontsteking, sepsis, septische shock en bloedstolsels. Patiënten zullen eerder overlijden aan deze post-virale complicaties, in tegenstelling tot uitsluitend COVID-19.

Dit is niet de eerste keer dat een virale infectie complicaties heeft veroorzaakt die uiteindelijk de dood tot gevolg hebben. Bijvoorbeeld de grieppandemie in 1918, waarbij de primaire doodsoorzaak niet het virus zelf was, maar in plaats daarvan bacteriële superinfecties. Of hiv, een virus waarvan een van de belangrijkste doodsoorzaken bacteriële longontsteking is. Ondanks het bewezen belang van superinfecties bij de ernst van virale ziekten, worden ze vaak onderbelicht tijdens uitbraken van luchtweginfecties zoals deze, omdat de diagnose van een superinfectie complex en tijdrovend is. Daarom wordt gesuggereerd om de rol van bacteriële superinfecties tijdens deze pandemie nader te onderzoeken. Studies hebben aangetoond dat 80% van de patiënten op de IC met COVID-19 een uitzonderlijk hoge bacteriële lading had en antibiotica nodig had. Bovendien had in Italië 84% van de patiënten die voor COVID-19 op de IC werden opgenomen, antibiotica nodig, wat het idee ondersteunt dat bacteriën een grote rol spelen bij de ontwikkeling en ernst van COVID-19-infecties.

Waarom orale bacteriën?

Hoewel het idee van bacteriële superinfecties tijdens een COVID-19-infectie bekend is onder de medische gemeenschap, is het idee dat deze bacterie uit de mond komt nog steeds ongehoord. De vier belangrijkste comorbiditeiten die verband houden met een verhoogd risico op complicaties en overlijden door COVID-19, zijn ook geassocieerd met veranderde orale biofilms en parodontitis. Parodontopathische bacteriën zijn betrokken bij systemische ontsteking, bacteriëmie en longontsteking. Patiënten met ernstige complicaties van COVID-19 vertonen ook vaak hoge niveaus van inflammatoire markers (interleukine 2, 6 en 10), dezelfde markers die verhoogd zijn bij patiënten die lijden aan parodontitis. Bovendien omvatten bacteriën die aanwezig zijn in het metagenoom van patiënten die ernstig zijn geïnfecteerd met COVID-19, hoge niveaus van Prevotella intermedia, Staphylococcus aureus en Fusobacterium nucleatum, allemaal gewoonlijk commensale organismen in de mond.

Orale bacteriën bevinden zich op een ideale locatie om in de luchtwegen te worden opgezogen en helpen bij het initiëren of verergeren van aandoeningen zoals longontsteking of sepsis. Onvoldoende mondhygiëne kan daarom het risico op interbacteriële uitwisselingen tussen de longen en mond vergroten, waardoor luchtweginfecties en postvirale bacteriële complicaties kunnen ontstaan. Een zorg is dat patiënten tijdens een virale infectie zoals COVID-19 minder geneigd zijn om hun tanden te poetsen of voor hun mondgezondheid te zorgen. Dit wordt verergerd bij patiënten die lijden aan ernstige complicaties die zich op de IC bevinden, niet in staat zijn om zelf hun tanden te poetsen en geïntubeerd worden op een beademingsapparaat. Het idee van beademingsgerelateerde longontsteking en slechte mondgezondheid bij intubatie is een bekend feit en gelukkig zeer te vermijden. Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat verbeterde mondverzorging de incidentie van beademingsgerelateerde pneumonie bij IC-patiënten aanzienlijk kan verminderen en het risico op het krijgen van een bacteriële superinfectie kan verkleinen.

Een andere zorg is dat met deze pandemie de angst is bijgebracht bij patiënten, die misschien bang zijn om de tandartspraktijk te bezoeken. Patiënten en het publiek moeten erop wijzen dat mondgezondheid rechtstreeks verband houdt met systemische gezondheid, en een gezonde mond zal bijdragen aan het creëren van een gezond lichaam. De mondhygiëne moet worden gehandhaafd, zo niet verbeterd, tijdens deze pandemie om de bacteriële lading in de mond en daarmee het potentiële risico op bacteriële superinfectie te verminderen. Mondzorg is zo belangrijk, dat zelfs is geconcludeerd dat een op de tien pneumonie-gerelateerde sterfgevallen bij ouderen voorkomen kan worden door verbetering van de mondhygiëne.

Tot slot wil ik jullie allemaal de verantwoordelijkheid geven om de mondgezondheid van je patiënten te verbeteren, niet alleen in de stoel, maar ook thuis. Veel patiënten uiten hun bezorgdheid over het komen naar de tandartspraktijk uit angst voor infectie of overdracht van COVID-19. Hoewel er, zoals bij elke uitstap buiten huis, een risico bestaat, moet het bezoeken van de tandarts worden gehandhaafd en moet mondgezondheid van het grootste belang zijn. Het is in onze handen om de bacteriële lading in de mond te verminderen en het potentiële risico op bacteriële superinfecties als gevolg van een COVID-19-infectie te verminderen.