Hoe te stoppen met klemmen om tandvleesrecessie te voorkomen?

Voor de aflevering van vandaag concentreren we ons op klemmen, waarbij we kijken naar enkele van de grondoorzaken, risicofactoren en verbanden met tandvleesrecessie. Dit is een belangrijk en complex onderwerp dat veel naar voren komt in tandheelkundig werk, en er is de afgelopen decennia een opmerkelijke vooruitgang geboekt bij het begrijpen ervan. Het is ook een geweldige proxy waardoor we de verschillen kunnen zien tussen een strikt academische benadering van tandheelkunde en een meer functionele en ervaren benadering. Hoewel er verschillen zijn tussen klemmen en malen, vallen ze allebei onder de aandoening die bruxisme wordt genoemd en zullen ze voor deze discussie worden gegroepeerd. Zoals bij de meeste problemen, is het begrijpen van de grondoorzaken de belangrijkste stap, en dit kan ons helpen om de behandeling uit te pakken en grip te krijgen op de andere aandoeningen die mogelijk verband houden. Het eerste dat opvalt, zijn de twee verschillende klassen van bruxisme, waarbij de aandoening wordt verdeeld in het knarsen dat optreedt tijdens de slaap en dat wat gebeurt tijdens perioden van wakker zijn. Als het gaat om bruxisme, zijn er eenvoudige stappen, zoals het gebruik van slaapbeschermers, die nuttig kunnen zijn, maar slechts een pleister op het probleem zijn. We kijken naar enkele van de omstandigheden die bruxisme kunnen veroorzaken, waaronder stress en angst, agressieve tandheelkundige behandelingen, slaapapneu en meer. Als we de mogelijke oorzaken en patronen kunnen achterhalen, zijn we beter in staat om een ​​effectief behandelplan te vinden, dus luister vandaag nog voor dit alles en meer over hoe u dit lastige probleem kunt oplossen!

Belangrijkste punten uit deze aflevering:

• De kleine verschillen tussen klemmen en malen
  • De grondoorzaken voor bruxisme, de overkoepelende technische term voor klemmen en malen
  • Twee soorten bruxisme; tijdens slapen en waken
  • Primaire oorzaken voor slijpen: stress, angst, woede, spanning, verkeerde uitlijning, trauma en gezichtsontwikkeling
  • De contrasterende redenen voor slaapbruxisme; vernauwde luchtwegen en bijvoorbeeld slaapapneu
  • Risicofactoren die samenhangen met slijpen en de gevaren van ontkenning
  • De symptomen waar we op moeten letten: verstoorde slaap, pijn, gevoelige tanden en meer
  • Enkele functionele tandheelkundige benaderingen voor het omgaan met bruxisme die het overwegen waard zijn
  • Het proces van het verkleinen van de risicofactoren en oorzaken om de juiste behandeling te vinden
  • Gevaren en aanhoudende problemen met terugtrekkend tandvlees; dit verbinden met slijpen
  • Problemen met slijpen bij jonge kinderen al vroeg aanpakken