Gezonde voeding voor gezonde tanden

Welk dieet moet u volgen voor een uitstekende mondgezondheid?

Dagelijks poetsen met fluoridetandpasta en flossen is essentieel voor een gezonde glimlach, maar wist u dat dit niet alles is wat u nodig heeft om een ​​uitstekende mondgezondheid te behouden? Het dieet dat u volgt, draagt ​​ook een essentieel deel bij aan uw tanden en tandvlees. Een goed en gezond gebit wordt bevorderd door een verscheidenheid aan voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen uit alle voedselklassen te eten. Een uitgebalanceerd dieet dat rijk is aan fruit, groenten, eiwitrijk voedsel, granen en zuivelproducten, biedt essentiële voedingsstoffen voor een goede mondgezondheid en algehele gezondheid.

In dit artikel leert u meer over het soort dieet dat u moet volgen voor uw mondgezondheid en algehele gezondheid.

Welke invloed heeft voedsel op mijn tanden?

Omdat de spijsvertering in de mond zelf begint, kunnen we zeggen dat ons voedsel een aanzienlijke invloed heeft op ons gebit. De suikers die we via onze voeding consumeren, worden afgebroken door ons speeksel in de mond, dat zuur achterlaat op onze tanden en tandvlees. Hierdoor broeden bacteriën in de mond en ontstaan ​​er gaatjes, tandplak en tandsteen.

Daarom raden we een uitgebalanceerd dieet aan met voedsel dat niet alleen goed is voor je darmen, maar ook voor je tanden.

De beste voedingsmiddelen voor een uitgebalanceerd systeem voor mondgezondheid en mondhygiëne zijn volle granen in suikerarm brood en granen, fruit en groenten en hoogwaardige eiwitten. Groenten en fruit zijn bijzonder gunstig omdat het kauwvaste, grove, waterige en vezelige voedsel de productie van speeksel stimuleert, wat helpt om overgebleven voedseldeeltjes te verwijderen.

De gezondste voedingsmiddelen voor uw tanden:

Volgens de Indian Dental Vereniging, veel voedzaam etens help uw tanden sterk te blijven, en uw mond verwijdert bacteriën en zuur uit uw tanden.

Er zijn tal van andere keuzes als u deze niet kunt consumeren vanwege allergieën of gevoeligheden:

  • Wortelen, selderij en bladgroenten zijn allemaal uitstekende keuzes, omdat bladgroenten rijk zijn aan calcium, foliumzuur en B-vitamines, die helpen uw gezondheid te behouden. Deze bladgroenten voeg je gemakkelijk toe aan salades of smoothies.
  • Groene en zwarte thee om uw vochtinname te verhogen
  • Eiwitten met weinig vet
  • Fruit zoals appels en noten

Waarom kiezen voor melk en zuivelproducten?

Zuivelproducten zoals kaas, yoghurt en melk zorgen ervoor dat het lichaam meer speeksel aanmaakt, wat helpt om uw tanden te beschermen. Melk bevat calcium wat gunstig is voor de tanden en botten. Kaas en yoghurt zijn rijk aan calcium en eiwitten, die allemaal gunstig zijn voor de sterkte van de tanden. Yoghurt bevat ook probiotica, die goede bacteriën zijn voor het spijsverteringsstelsel. Kies ongezoete of suikervrije yoghurt en zoet met een snufje suiker of honing. Stel dat u een gevoeligheid of allergie voor zuivelproducten heeft. In dat geval is er met calcium en proteïne verrijkte melk zoals amandel-, soja- of cashewmelk verkrijgbaar.

Leuk weetje:

Een gemiddeld mens besteedt meer dan 37 dagen aan het tandenpoetsen; stel je voor hoeveel glazuur er door al deze wrijving wordt aangetast. Het toevoegen van voedsel dat uw glazuur helpt te behouden, is een oplossing voor dit probleem.

Voordelen van het opnemen van vis in uw dieet:

Vis met olie bevatten ook veel omega-3 vetzuren. Omega-3-vetten dat de gezondheid van het tandvlees ondersteunen en kan zelfs de symptomen van parodontitis (tandvleesaandoening) helpen voorkomen en uiteindelijk verminderen.

Zo, als u bloedend of ontstoken tandvlees heeft, moet u overwegen om uw visinname te verhogen. Sommige greetopties zijn tonijn, makreel, forel en zalm. Vis zit boordevol vitamine D, dat synergetisch samenwerkt met vitamine A en K2 om calcium aan de tanden af ​​te geven, waardoor het glazuur van binnenuit wordt versterkt. Een tekort aan een van deze voedingsstoffen kan leiden tot to verzwakt glazuur.

Voedingsmiddelen die u moet vermijden:

Voedingsmiddelen zoals crackers, koekjes, chocolaatjes met toegevoegde suikers zijn een grote NEE-NEE!

De koolhydraten in crackers zoals saltines of wafels worden snel afgebroken in de mond en zijn binnen enkele seconden gewoon suiker voor pathogene bacteriën om van te smullen. Terwijl de bacteriën kauwen, laten ze zuur achter op de tanden dat tot tandplak kan leiden opbouwen en uiteindelijk na verloop van tijd tandbederf.

Frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken:

Afgezien van hun hoge suikergehalte, alle frisdranken (Ja, even die zonder calorieën) bevatten veel zuur. Veel standaard frisdranken scoren tussen de 2-3, wat op een gemiddelde pH-schaal zeer zuur is, zelfs met zure dranken zoals koffie.

Zuurheid in deze mate in de mond zal bijdragen aan bederf, tandvleesontsteking en een algemene dysbiose van het orale microbioom. Als u zich wilt overgeven aan koolzuurhoudende dranken en tegelijkertijd uw tanden wilt beschermen, drink het dan in korte tijd – zorg ervoor dat u urenlang niet nipt – en spoel onmiddellijk daarna met water om een ​​buffer voor uw tanden te vormen. Als je klaar bent, wacht je ongeveer 45 minuten voordat je gaat poetsen om al die vervelende ziektekiemen en enzymen grondig te elimineren.

Laatste opmerking:

Hoewel voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen helpt om een ​​goede mondgezondheid te behouden, u moet minstens twee keer per jaar naar uw tandarts gaan om uzelf vrij te houden van ziekten en infecties.

Voor meer informatie over voeding voor mondgezondheid kun je dit artikel lezen:

https://www.healthline.com/health-news/foods-for-great-oral-health-5-to-eat-and-5-to-avoid#Foods-to-avoid

Tandheelkundige verzorgingstips voor ouderen

Orale gezondheid. Regelmatig onderhoud voor een gezonde levensstijl