Als ik het helemaal opnieuw kon doen – Nieuwe tandartsblog

Ik profileer mezelf hier misschien als een supernerd, maar ik hou van school. Zozeer zelfs dat ik van pad in de tandheelkunde veranderde om fulltime in de academische wereld te gaan en mijn droom te vervullen om voor altijd op school te blijven. Voor die studenten die momenteel in de tandheelkundige school zitten, in de klas en in de kliniek zijn waarschijnlijk nooit gestopt, maar voor onze D1's is hun reis nog maar net begonnen en het wordt een geweldige rit. Als ik terugdenk aan mijn tijd op de tandheelkundige school, zijn er een aantal dingen die ik zeker niet mis (ik kijk je de hele nacht aan), maar er zijn zeker delen die me nostalgisch maken en ik vraag me af – wat zou ik doen als ik zou het allemaal nog een keer kunnen?

Foto van Dr. Champion

Dr. Champion

Als nieuwe tandarts die overstapt naar een academische rol en vanaf het begin een tandheelkundige school helpt op te starten, is dat zeker een vernederende ervaring geweest. Ik heb nooit de tijd en moeite gewaardeerd die het kost om een ​​uitgebreid curriculum in kaart te brengen en ervoor te zorgen dat studenten actuele, op bewijzen gebaseerde tandheelkunde leren, terwijl ze toch proberen dingen interessant te houden.

Ik blijf tegen ons team zeggen terwijl we aan dit project beginnen: “Ik wil studenten niet bang maken om te falen.” Dit is zo'n belangrijk stuk voor mij, omdat ik heel lang een intense faalangst had en me concentreerde op het proberen om “perfectie” te bereiken in plaats van echt te leren, en dat weerhield me ervan alles op te nemen wat ik kon uit externe bronnen buiten didactische of klinische informatie. Ik geloof dat er veel te leren is van je omgeving en niet alleen waarop je getest wordt.

Een mooi onderdeel van onze curriculum mapping was de mogelijkheid om alle verschillende disciplines in onze cursussen te integreren, en heel bewust te plannen hoe we leren dat tandheelkunde een heel team van professionals omvat – het is niet, en het zou ook niet moeten zijn – gescheiden door discipline. Het hebben van input van psychologieprogramma's, biomedische wetenschappen en zelfs gedragswetenschappen is ongelooflijk nuttig geweest om te horen hoe andere programma's ons holistische curriculum kunnen beïnvloeden om studenten te ontwikkelen tot de beste algemene beoefenaars die ze kunnen zijn.

Bovendien is het heel bewust plannen van de toekomst van de tandheelkunde een doel van ons geweest. Of het nu gaat om fysiek klinisch ontwerp, apparatuurselectie of beoordelingstechnieken, we proberen onze systemen zo naadloos mogelijk te maken gedurende de vier jaar van de tandheelkundige opleiding en kijken ook naar waar de tandheelkunde over 10 jaar zal zijn. Ik had graag relevante cursussen over digitale tandheelkunde en design gehad, evenals meer bedrijfsgerichte cursussen, zodat ik niet zo geschokt zou zijn geweest toen ik van school kwam. Gedragsmanagement is zo'n groot stuk praktijk na het afstuderen en het is iets dat ik nooit heb geleerd, en ik sta te popelen om onze studenten technieken bij te brengen over hoe ze hun leiderschapsstijlen kunnen aanpassen aan die van anderen.

Buiten de waanzinnige intensiteit van een tandheelkundig curriculum, mis ik het meest aan school de kameraadschap tussen mijn leeftijdsgenoten en de tijd die we samen doorbrachten om aan een gemeenschappelijk doel te werken. Het is vreemd als je van school gaat en de mensen die je vier jaar lang elke dag hebt gezien, een beetje bijzaak worden. Ik zou het geweldig vinden als er op alle scholen initiatieven zouden worden genomen om elkaar te blijven ontmoeten en op de hoogte te houden van onze strijd en overwinningen op het gebied van werk en leven, zodat we ons niet zo alleen voelen in onze bezigheden. Ik weet dat ik niet de enige was die na een paar jaar in de praktijk een burn-out voelde. Het zou zo nuttig zijn om op anderen te kunnen leunen en te leren van anderen die soortgelijke ervaringen hebben. Ik probeer actief mentoren en permanente educatiegroepen te zoeken die mijn passie voeden, maar er is iets aan uw tandheelkundige familie dat echt moeilijk te dupliceren is.

Ik wens niets dan het beste voor de nieuwe klassen in ons beroep, en ik hoop dat de gretigheid waarmee ze binnenkomen gedurende hun vier korte schooljaren kan worden volgehouden. Mijn advies zou zijn om altijd een open geest te hebben, alles om je heen in je op te nemen en nooit bang te zijn om iets te proberen, zelfs als je in het begin “mislukt”.

Ik ben ervan overtuigd dat we leren door te doen, en mislukkingen zijn gewoon opstapjes naar succes. Concentreer u op uzelf en wat u vervult in uw persoonlijke en professionele leven, en maak u niet al te veel zorgen over wat anderen om u heen aan het doen zijn. Iedereen is op zijn eigen individuele pad in de tandheelkunde, en wat je denkt dat het vandaag is, is misschien niet wat het morgen zal zijn. We kunnen onze paden vormgeven zoals we willen, en die kneedbaarheid is een prachtig geschenk, dus geniet van de reis.

Dr. Katie Champion is een gastblogger van New Dentist Now. Ze groeide haar hele leven op met tandheelkunde en werkte in de tandartspraktijk van haar moeder tot ze ging studeren. Ze studeerde in 2018 af aan het Nova Southeastern University College of Dental Medicine. Katie is nu de Director of Clinical Operations aan het Kansas City University College of Dental Medicine na de overstap van een klinische carrière in Florida. Ze is gepassioneerd door alles wat met tandheelkunde te maken heeft en brengt graag tijd door met haar man en drie honden die nu hun nieuwe thuisstaat Missouri verkennen.